Tips

FotoOpbouw

Waar je bij de montage van een vouwkano op moet letten leg ik graag uit tijdens de eerste keer dat we je Ally monteren. Bovendien staat de hele procedure op de bij de kano geleverde DVD. Het is wat overbodig om de hele montage hier nog eens te beschrijven. Ik beschrijf alleen een paar belangrijke punten waar het mis kan gaan.
-Zorg voor een vlakke ondergrond, bij voorkeur gras zodat je in de boot kan staan zonder de huid te beschadigen.
-Zorg dat de schuimmat exact in het midden van de bootshuid ligt. Als hij eenmaal scheef gemonteerd zit, dan moet de boot weer uit elkaar om het te corrigeren…
-Vergeet niet om de stangen van boeg en achtersteven in te smeren met het siliconensponsje.
-Om in een oogopslag te zien welk spant waar gemonteerd moet worden, kun je met stukjes tape in verschillende kleuren de juiste positie markeren op de spanten en op de langsstangen. Rood spantje op de rode plek van de langsstang, blauw op blauw etc. etc.
-Vooral het plaatsen van de eerste spant gaat zwaar. Het helpt als je hierbij de naastgelegen spanten al een beetje op spanning zet. Het plaatsen van de spanten gaat het best met twee personen.
-Wees niet benauwd om met de rubberhamer een paar goed gedoseerde klappen te geven. Sla op de knikpunten van de spanten.
-Als laatste plaats je de zitjes. De voor- en achterzitjes zijn onderling verschillend (vanaf model 2011, bij de trapperseats zit het zitje vast aan een spant).
Hou de eerste keer de handleiding er bij om de juiste positie te bepalen (het verschil is te zien aan het nummer van het onderdeel). Markeer de positie met bijvoorbeeld een stukje tape op een spant, zodat je de volgende keer niet hoeft te puzzelen.
Als je dit een paar keer gedaan hebt zet je de boot in 30-40 minuten in elkaar.



 

Gebruik

Dit hoofdstuk zou oneindig kunnen zijn en een complete cursus open kanovaren kunnen bevatten. Tochtbeschrijvingen van dagtochten in Nederland en verslagen over wildernisexpedities. Veel van die informatie komt in Artikelen en video’s en in de pagina Ally Fanclub te staan. Bijdragen hiervoor worden enorm op prijs gesteld.
Ik hou het op een korte tip: leer goed kanovaren van een expert. Je voorkomt blessures en je beleeft gegarandeerd meer plezier aan je kano.



 

Transport

De Ally kan - voor kortere stukken - prima op het autodak vervoerd worden. Zorg er wel voor dat je de spanbanden pas aantrekt vlak voor je gaat rijden en ontspan ze direct weer op de eindbestemming. De schuimmat komt dan al snel weer terug in zijn oorspronkelijke vorm. Voor langere stukken, meer dan een paar uur, kun je de Ally het beste uit elkaar halen en in de auto vervoeren. Dat scheelt behoorlijk in het brandstofverbruik.
Zorg er wel voor dat de daksteunen zo dicht mogelijk bij een dwarsspant zitten, zodat de dolboordstang niet onevenredig veel druk moet opvangen. En uiteraard altijd de voor en achterpunt met een lijntje afspannen naar je bumper/sleepoog!
Ik heb met windkracht 7 met de Ally op het autodak gereden. Dat was geen feest, maar de boot doorstond het zonder enige schade.

Ook kan de Ally probleemloos op een kanokarretje meegenomen worden tijdens kampeertochten. De bagage moet dan wel midden in de boot, boven het karretje geplaats worden. Bij (zware) bagage in de punten gaat de boot anders te veel doorhangen.

Als je de Ally meeneemt als ruimbagage in het vliegtuig, kun je ter bescherming van de plunjezak en inhoud, deze het beste nog een keer extra in karton verpakken.



 

Opbergen

Zorg dat de boot schoon en droog wordt opgeborgen. Als de boot in contact geweest is met zout water, dan alles goed spoelen met zoet water.
De boot kan zowel opgevouwen als gemonteerd worden opgeslagen.



 

Aanpassingen

Tip1: Om beter contact te hebben met het zitje en ook op koude dagen warme billen te houden kun je het zitje bekleden met een stuk schuimmat. Iets ruim uitknippen, vastlijmen met Bison Tix en als het goed vast zit met een scherp mesje op maat snijden.

Tip 2: Bescherm de kiel met een kielverstevigingsstrip als je regelmatig op ondiepe grindrivieren vaart of je kano op grindoevers trekt. Op onderstaande foto heeft iemand dat met duct tape gedaan, maar dat is niet zo'n goede methode. Beter is het om hem vooraf thuis goed vast te lijmen.



 

Foto
Tip 1: Een schuimmat op het zitje geplakt: meer grip en meer comfort (tip en foto: Han Scaf)
Foto
Tip 2: Tijdelijk met duct-tape op de boeg vastgeplakte kielverstevigingsstrip. Beter is het natuurlijk om hen gewoon vast te lijmen (foto: Dirk Kistemaker).

Reparatie

Een scheur of gat in de huid van een Ally is eenvoudig te plakken met de reparatieset. Belangrijk bij de voorbereiding is het om de reparatieplek goed schoon en vetvrij te maken met bijvoorbeeld aceton of Bison-ontvetter.
Stangen die door een stoot verbuigen zijn eenvoudig te richten. Omwikkelen met een doek en voorzichtig rechtbuigen met behulp van een bankschroef. Als stangen compleet ontwricht of geknikt zijn, geen paniek, alle onderdelen kunnen los geleverd worden.



 

Login

© 2009 Tekst: Frank van ZwolFotografie: Jolanda LinschootenDisclaimer

© 2009 Tekst: Frank van Zwol Fotografie: Jolanda Linschooten Disclaimer